Garmin nüvi 510, Benelux

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Garmin nüvi 510, Benelux op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

BartV 18-10-2010
Geschreven voor: Garmin nüvi 510, Benelux

Ik heb deze nuvi ruim een half jaar in mijn bezit en hij bevalt mij uitstekend!
Ik gebruik hem voor op mijn motor en daarvoor is hij perfect. Ik ben er dit jaar op de motor mee op vakantie geweest naar de Alpen en Dolomieten en hij heeft me geen moment in de steek gelaten. Met mapsource heb ik thuis verschillende routes gemaakt die je erg simpel kan laden en opvragen. Een route maken is met mapsource is trouwens een fluitje van een cent!
Ik moet zeggen dat ik mij totaal niet kan vinden in de negatieve reacties van kees253. Volgens mij hebben de eerste vier punten niets met deze navigatie te maken maar zou dat betrekking moeten hebben op alle Garmin apparaten (wat ik niet heb gemerkt).
Ik heb wel de Europa versie erop gezet en een ram-mount voor op de motor aangeschaft evenals een stekker voor aan mijn accu.
De bluetooth heb ik nog niet op de motor gebruikt.

Pluspunten:
- Makkelijk en overzichtelijk menu;
- solide behuizing (heb hem laten vallen);
- accu gaat lang mee;
- duidelijke en overzichtelijke kaarten
- ideaal voor op de motor (onderweg makkelijk met een handschoen aan te bedienen).
- prijs/kwaliteit

Minpunten:
- in direct zonlicht is het display wat moeilijk te zien;
- de aankomsttijd valt meestal langer uit;

mvrgr

vandehel 10-08-2010
Geschreven voor: Garmin nüvi 510, Benelux

Goed apparaat het is even wennen om het munu te leren kennen.
Voor op de fiets een uitstekend apparaat met een fietskaart erin en ook de lange tijd van gebruik wel 8 uur zonder op te laden.

kees253 10-05-2010
Geschreven voor: Garmin nüvi 510, Benelux

Dit review wil tegelijk een handleiding zijn. Het geeft alle problemen aan die ik ondervonden heb bij het in gebruik krijgen van mijn nuvi 510. Sommige onderdelen werken nog steeds niet of niet goed. Lees alles eerst door voor je iets wilt doen met je Nüvi 510, of voor je een Nüvi 510 koopt.

Positief
1. Werkt goed op de motor. Bij mij ook met handschoenen, dat is niet bij iedereen het geval.
2. Past op buisstuur met bijgeleverde scootersteun. Kan ook op fiets gebruikt worden. Alleen wat schroeven van de juiste lengte aanschaffen. Voor € 22,- heeft Halfords (grotere winkels) een extra fietssteun die je met tie-wraps kan vastmaken, zonder extra hulpstukken, in een keer klaar.
3. Bluetooth is niet echt nodig. Aanwijzingen zijn goed zichtbaar. Route wordt overzichtelijk aangegeven.
4. De wegenkaarten van Garmin laten meer onverharde wegen zien dan Tomtom. De weg in het bos is beter te vinden. Als Tomtom zijn kaarten niet ondertussen verbeterd heeft, omdat mijn Tomtomkaarten vrij oud zijn,
5. Als je je beeld wat uitzoomt, zoomt hij niet vanzelf weer terug na een tijdje, wat mijn oude Tomtom wel doet. Je moet wel wennen aan de zoomstand en niet te vaak wijzigen, anders kan je de afstanden niet goed inschatten.
6. Het apparaat onthoud waar je bent geweest. Met een “track”, een lijn op de kaart (wordt wel druk) worden al je je bewegingen onthouden. Je kan ook backtracken en de weg terugvinden.

Negatief
1. Het apparaat geeft geen kaartoverzicht van de route of de lengte van de route, direct na het plannen. Als je de route wilt controleren (wat je altijd moet doen), kan je het vinden als je boven in het scherm klikt en de routebeschrijving naar voren haalt, en dan onder op het scherm op “toon krt”. De Nüvi stond eens per ongeluk op “wandelen” voor een route van Amsterdam naar Eindhoven. De beste weg was volgens de nuvi via Arnhem??? Leuk over de Veluwe??? In de autostand vond hij wel een goede route.
2. Als je in Amsterdams de binnenstad moet passeren van West naar Oost, geeft hij doodleuk een route over de grachten aan als snelste route.
3. Je kunt geen gpx of gdb files op je nuvi zetten zonder Mapsource, een programma dat je apart moet kopen, eventueel in combinatie met een kaart op DVD. De kaarten op microSD hebben geen Mapsource software. Een gpx bestand herkent hij niet als route. Het moet eerst in een gdb file omgezet worden, bijvoorbeeld door overtrekken in Mapsource of met Basecamp.
4. Basecamp is gratis software van Garmin. Het kan je kaart openen op de computer en laat je routes plannen, maar kan geen gpx (serie waypoints) of gdb (routes)-files op je apparaat zetten.
5. De gebruiksaanwijzing is zo summier dat er geen touw aan vast te knopen is en je er uren mee bezig bent. Je moet echt alle forums op internet af om te begrijpen welke software je waar voor nodig hebt. De 510 is allesbehalve compleet. Je moet er nog aardig wat bijkopen voor het lekker werkt. En dan werkt de software nog niet. Dat kost ook vele uren forums bestuderen.
6. Geocaching bestanden worden wel geladen, maar de kaart is zo onoverzichtelijk dat er bijna niet op te lopen is. Gaat veel beter op een smartphone, heb je meteen de website met eventuele opdrachten bij de hand. De schermresolutie is veel groter en de satellietkaart werkt beter dan een Garminkaart. Het kompas op een smartphone is ook prettiger. Het Garmin kompas werkt alleen als je in beweging bent.

7. Bij een Tomtom kan je kiezen welke POI’s je op het scherm wilt laten zien. Bij een Garmin kan je alleen aangeven of veel of weinig detail in je kaart wilt zien in 5 stappen. Bij veel detail krijg je ook alle basisscholen e.d. te zien. Niet erg nuttig voor een trip.
8. Foto’s downloaden via https://connect.garmin.com/photos werkt bij mij niet. Heeft me ook de nodige uren gekost.
9. De piepjes van de flitspalen hoor je niet meer als je de autoradio aanhebt.
10. Om Mapsource aan de gang te krijgen heeft me ook dagen gekost. Op het forum http://www.gps-info.nl vond ik enkele goede tips: Je kan het volgende doen: LET OP: Alle geinstalleerde kaarten worden verwijderd. Download: Garmin_verwijderen.zip .
* Pak het zip bestand uit.
* Dubbel klik op Garmin_verwijderen_uit_register.bat
* Geef antwoord op de gestelde vragen (deze openen in een DOS venster)Daarna nogmaals opnieuw installeren.
11. Dan stuur je de routes die je op internet hebt gevonden (via Mapsource) naar je Garmin, maar vind je ze niet terug op je apparaat. Ze hebben het fantastisch verstopt en het is in geen enkele gebruiksaanwijzing terug te vinden. Dus weer een forum op: Druk op extra, dan op mijn gegevens en daarna importeer route uit bestand. - Het is me gelukt om 3 routes op de nuvi te zetten, maar nu lijkt hij er geen zin meer in te hebben en krijg ik er geen nieuwe meer op.
12. Zorg dat de naam van de kaart of de route die je importeert niet te lang is. Ik schat: niet meer dan 16 tekens. Het apparaat doet net of er niets aan de hand is, gaat uren werken, waarvan je later niets terugvindt.
13. Bluetooth werkt haperend. Als je je headset voor meer apparaten gebruikt, neem dan een headset die met meer apparaten (bijv. telefoon of mp3 speler) tegelijk kan werken (bijv. Jabra BT 3030) als je niet steeds problemen wilt hebben met aanmelden. Ik heb dat wel steeds met mijn sony ericsson hbh ds200, die maar een apparaat tegelijk kan bedienen.

Conclusie:
Maar ja, hij doet het in de auto, op de motor en de fiets. Je kunt er verschillende kaarten in laden. Hij is waterdicht en is niet al te groot. Hij past in een binnenzak of een jaszak, niet in een broekzak en is vrij zwaar. De software en de gebruiksaanwijzingen zijn waardeloos. Niet alles werkt
Dat zijn eigenschappen die je op geen ander apparaat tegenkomt.

kees253 22-02-2012

Naschrift:
De reden waarom sommige gedeelten niet goed werkten op mijn Nuvi, was omdat hij kapot was. Hij liep regelmatig vast en was dan lange tijd niet te resetten.Ik heb een nieuwe onder garantie gekregen.

Het is nog steeds niet mogelijk om GPX files van het internet te plukken en op je Nuvi te zetten, maar je hoeft ze niet meer over te trekken. Garmin(?) heeft er een programmaatje voor gemaakt.
Het is te downloaden op http://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/109
Jammer dat dat niet in mapsource zit ingebouwd.

Chris 30-12-2009
Geschreven voor: Garmin nüvi 510, Benelux

De 510 was voor mij een zorgvuldige afweging, met als doel 'm primair op de motor te gebruiken (waterdicht én bluetooth). De (Garmin) alternatieven specifiek voor gebruik op de motor, zijn honderden euro's duurder! Ik kocht 'm via Pixmania (beste prijs via Kieskeurig) want in NL werd hij niet officieel geïmporteerd. Standaard meegeleverde kaarten Benelux en montagesetjes voor auto en scooter/fiets. Laatsgenoemd setje is niet geschikt voor de motor. Daarom kocht ik de originele bijpassende Garmin houder (inclusief accu-voedingskabel) voor op de motor en een RAM montagevoetje bij Waypoint te Notter. Een bluetooth oortelefoon/microfoon setje had ik al. Ook de 'lifetime upgrade' á 125 euro gekocht en de kaart van Europa kwam er vanzelf vanzelf gratis op te staan na de aanbevolen eenmalige registratie/upgrade via de Garmin website. Inmiddels zo'n 2.000 km mee gestuurd in Nederland en Duitsland, ook in de stromende regen én alleen maar (ingesteld) via secundaire wegen. Zeer aangenaam! Die Garmin wijst me uitstekend de weg en ik kan me op het motorrijden en het verkeer blijven concentreren. Aanbevolen (low budget) aankoop dus voor motorrijders en uiteraard evenzogoed in de auto! Enige nadeel: de bediening verloopt geheel via het touchscreen, met daardoor af en toe wat veel stappen heen en terug om instellingen te wijzigen. Maar goed, alles heeft zijn prijs!